Testimonial

Music through the veins

Daar valt en staat alles bij. Het leven in een muzikaal gezin heeft mij geen windeieren gelegd. Omdat muziek de rode draad is zie je dit terug op het podium.

Het begrijpen van een compositie is ontzettend belangrijk. Patronen en herhalingen, bruggetjes en climaxen. Probeer dat te evenaren in je lichtshow. Een grid met lampen is als een orkest. En de lichtman, dat is de dirigent. Daarmee maak je je lichtshow een onderdeel van de muziek.

Ook timing is een belangrijk onderdeel. Een lichttafel moet reageren en een fixture moet reageren. Daarom moet je weten wat je set-up doet. Houd ook rekening met de afstand tussen jezelf en het podium. Geluid heeft tijd nodig om je te bereiken. Als je honderd meter van een podium staat heb je toch een derde seconde vertraging. Dan ben je te laat! Je ogen zien namelijk wel op lichtsnelheid. En de camera ook. Dat betekent dus dat lipsyncing belangrijk is. Wil je op ruime afstand weten wat er gebeurd. Let op de drummer. Zijn snare en hihat zijn goede uitgangspunten. Of neem een lijntje van je geluidsbuurman. Die zit er strak op.

Als muzikant heb ik ook geleerd voor of achter in de tel te kunnen zitten. Laid back of driven. Dat maak ook dat een lichtshow net iets meer toevoegt.

Wat muziek ook met zich meebrengt is het gegeven ‘Less is more’. Dit is toch wel één van de belangrijkste dingen die er bestaan. Je kunt vanaf het eerste nummer knallen maar bouw je lichtshow op. Zorg dat je na het laatste nummer ook nog vernieuwend kunt zijn voor het publiek. Verspeel je troeven niet te vroeg. En laat muziek ook voor zichzelf spreken. Een enkel lichtje om iemand te accentueren kan net zoveel impact geven als 34 koppen vol op de solist zijn bol.

Donker is net zo belangrijk als licht!

Vooruit denken geeft je ook mogelijkheden. Je moet al 32 maten voorlopen op de muziek. Weet wat er gaat komen en wat je er mee gaat doen. Hierdoor kun je ques klaarzetten en maak je geen kip zonder kop beslissingen. Het geeft je ook de tijd om rust te kunnen nemen of er juist bovenop te gaan zitten. Een fout maken kan altijd gebeuren, maar doordat je je shit voor mekaar hebt kun je ze tot het minimum beperken en lijkt het niet of je een spanningsdip hebt.

Programmeren is tactiek. Weten wat je waar neer zet. Logische opbouw en schematisch te werk gaan. De huidige generatie lichtsturingen geven je een mogelijkheid die onbeperkt is. Speel met deze mogelijkheden en wees creatief. Soms kom je met truckjes die je leven een stuk aangenamer maken. Wat moet je snel kunnen bereiken en waar heb je speling? Dat zijn belangrijke vragen. Bouw een systeem op voor jezelf zodat je bijna blind kan werken. Je gaat de letters van je toetsenbord van de computer ook niet random in de plank gooien. Orde en regelmaat zijn keywords.

Oefen je onafhankelijkheid. Probeer je ledenmaten los van elkaar te kunnen gebruiken. Als je met je ene hand strak op de tel kan blijven tikken terwijl je met je andere hand nieuwe instellingen en starts kunt maken dan maak je jezelf koning. Houdt altijd rekening dat muzikanten toch mensen zijn (al lopen er veel een meter of 6 langs hun schoenen). Het tempo kan wel eens zweven. Ook met click. Ik heb vaak het gevoel dat de timing van een lichtsturing en die van de click elkaar toch na verloop van tijd uitlopen.

Het belangrijkste is voor mij toch genieten. Zorg dat je het naar je zin hebt en geniet van de show. Dat zie je terug in het licht. Muziek en emoties gaan hand in hand door het leven. Als mensen om je heen zien dat je het naar je zin hebt zul je meer bereiken dan wanneer je constant zit te klagen en af te geven.

Have fun!